Daži svarīgi jautājumi par Svēto Vakarēdienu
Svētais Vakarēdiens un ticīgā (kristieša) dzīve
Luteriskajā baznīcā jau no pašiem tās pastāvēšanas pirmsākumiem, tās
mācībā vienu no galvenajām vietām ieņēma Svētais Vakarēdiens. Tas bija
arī viskarstāko diskusiju objekts ar tā saucamo radikālo reformāciju [ar
radikālās reformācijas piekritējiem]. Mūsu ticības tēvam Mārtiņam
Luteram Svētā Vakarēdiena jautājums nekad nav bijis maznozīmīga
kristīgās mācības vai baznīcas piedeva. Tāpat tas nebija arī tikai
Evaņģēliju mazliet papildinošs elements. Luters uzskatīja, ka Svētais
Vakarēdiens, kurš balstās tikai un vienīgi Svēto Rakstu stingrajā
pamatā, ieņem tikpat svarīgu lomu kā pats Evaņģēlijs. Kāpēc? Tāpēc, ka
Svētais Vakarēdiens arī ir pats Evaņģēlijs, kuru ticīgais var saņemt un
piedzīvot ļoti reāli. Luteram cīņa par Svēto Vakarēdienu allaž bija cīņa
par pašu Evaņģēliju. Bez Evaņģēlija nebūtu bijis Svētais Vakarēdiens un
savukārt Evaņģēlijs bez Vakarēdiena kļūst grūti saņemams. Tas pārvēršas
vairāk par tādu teorētisku jēdzienu bez praktiska, taustāma un reāli
piedzīvojama pieskāriena ticīgā dzīvē. Savas dzīves laikā Luters
aizstāvēja sakramentu visā tā pilnībā, cīnoties cīnījās pret jebkuru
mēģinājumu to sašķelt [saskaldīt], kaut ko tam atņemt, paaugstināt vienu
daļu pār citām vai piemērot to kādiem citiem uzskatiem vai pat
praktiskam pielietojumam. Viņa dedzīgākais aicinājums bija: “Lai
sakraments paliek neskarts!”
Svētajā Vakarēdienā ir ietverts viss Evaņģēlijs, visa grēku
piedošanas svētība redzamā un reāli saņemamā veidā. Tajā ir saņemams
viss Kristus. Un tā kā tajā mēs saskaramies ar Kristu, tad mēs Viņu
vistuvāk un vispārliecinošāk iepazīstam kā savu žēlīgo Dievu un
Pestītāju. Sagrozot sakramentu, tiek sagrozīts Kristus. Tāpat sakramenta
sagrozīšana, patvaļīgi ieviestas izmaiņas, jebkura tā nozīmes
pazemināšana ļoti nopietni var graut attiecības ar augšāmcelto Kungu,
kurš pats šo žēlastības mielastu ir iestādījis. Tieši tāpēc Svētā
Vakarēdiena jautājums bija un ir viens no galvenajiem ticības dzīves
jautājumiem.
Svētais Vakarēdiens un Baznīca
Altāra sakraments ir ļoti cieši saistīts ar Baznīcu un tās mācību.
Saskaņā ar Jaunās Derības un mūsu luterisko tēvu rakstiem Baznīcai ir
trīs galvenās iezīmes: Evaņģēlijs, Kristība un Svētais Vakarēdiens. No
visa pārējā Baznīcas īpašumā esošā nepieciešamības gadījumā varētu arī
atteikties. Taču tur, kur ir Kristus Baznīca, ir jābūt šīm trim lietām.
Evaņģēlijs ir jāsludina; cilvēki ir jākrista; Svētais Vakarēdiens ir
jāsvin. Un šie trīs žēlastības līdzekļi pastāv vienīgi un tikai
Baznīcā. Savukārt tur, kur šīs lietas krīt, krīt arī pati Baznīca. Tur
Baznīca beidz pastāvēt. Mūsdienu pasaulē ir daudz dažādu reliģisku
sistēmu, kuras spēj aizkustināt un aizraut cilvēkus, tomēr ir tikai
viens Evaņģēlijs, kurā tiek pasludināts žēlīgs Dievs. Ir tikai viens
Evaņģēlijs, kurā Dievs pieņem cilvēku, nevis viņš pats visiem
iespējamajiem līdzekļiem mēģina būvēt kāpnes uz debesīm. Un tieši ar šo
vēsti Baznīca ir unikāla pasaulē.
Uz brīdi iedomāsimies, ka Baznīca pēkšņi atsacītos no Kristības,
Svētā Vakarēdiena. Vai tā varētu uzrunāt cilvēkus tikai ar sludināšanu
vien? Noteikti ne. Bez sakramentiem Evaņģēlija aicinājums vienkārši
izzustu, pārvēršoties par vēl vienu sistēmu, kādu pasaulē ir bez sava
gala. Varbūt vēl būtu dzirdama kāda vāja atbalss, bet tas arī būtu viss.
Tādēļ pasludinātais vārds ir jāpavada šīm ārējām zīmēm, kurās mēs
redzamā veidā saņemam to, ko Evaņģēlijs sola. Tieši tā, kā tas bija
Vasarsvētkos, pirmajā kristīgās misijas dienā. Kristība un vēlāk arī
Vakarēdiens sekoja tūdaļ pēc apustuļa Pētera sprediķa, kā to lasām
Ap.d.2:41–42: “Kas vārdus uzņēma, tos kristīja, un tanī dienā tiem
pievienojās ap trīs tūkstoši dvēseļu; un tie pastāvēja apustuļu mācībā
un sadraudzībā, maizes laušanā un lūgšanā.” Tā tiek dibinātas
draudzes, un Baznīca iet plašumā. Ja misijas laukā mēs vienīgi
sludinātu, diezin vai varētu rasties patiesa kristīgā draudze. Drīzāk
atkal rastos kādu jaunu pasaules uzskatu propagandējoša biedrība. Ja
Evaņģēlijam tiktu atņemti sakramenti, tam tiktu atņemts tā materiālais
segums, un tas riskētu pārvērsties par kārtējo troksni vispasaules
reliģiskajā kņadā. Tāpat, ja arī jau kristītu kristiešu draudze pēkšņi
nolemtu atsacīties no Svētā Vakarēdiena svinēšanas, tā drīz vien vairs
nespētu pareizi novērtēt Kristību un kļūtu par kārtējo pašu cilvēku
radītu reliģisku biedrību. Tāpēc Svētais Vakarēdiens ir nesaraujami
saistīts ar Baznīcas pastāvēšanu. Droši varētu teikt, ka tur, kur mirst
Svētais Vakarēdiens, mirst arī pati Baznīca.
Svētais Vakarēdiens ir tilts starp tagadni un nākotni
Kur slēpjas Vakarēdiena būtība? Vai tā slēpjas mūsu Kunga
ciešanu pieminēšanā? Vai Svētais Vakarēdiens ir brīdis, kad mācekļi kopā
ar Kristu sēdēja pie galda, un arī mēs tagad darām to pašu? Nē.
Patiesās Vakarēdiena būtības izpratne slēpjas mūsu Kunga un Pestītāja
apsolījumā: “Un redzi, Es esmu pie jums ikdienas līdz pasaules galam.” (Mt.28:20)
Svēto Vakarēdienu nekādā gadījumā nedrīkst saistīt tikai ar
pagātnes realitāti. Pirmām kārtām tā ir tagadne – Kristus ir klātesošs
tagad. Līdz ar Svētā Vakarēdiena iedibināšanu Viņš ir devis savai
Baznīcai kaut ko tādu, kam ir jāpārmet tilts pāri gadsimtiem un gadu
tūkstošiem, kuri šķir Viņa šīszemes gaitas no gaidāmās atnākšanas
godībā. Ikviens uzmanīgs Bībeles lasītājs būs ievērojis, cik dziļu
vilšanos piedzīvoja jau pirmās paaudzes kristieši [attiecībā] par
Kristus atgriešanos. Savā otrajā vēstulē Pēteris piemin šo sāpīgo
jautājumu, citēdams kādu lielo smējēju vārdus: “Kur paliek Viņa apsolītā atnākšana? No tā laika sākot, kad tēvi iegāja mierā, viss paliek tā, kā bija no radīšanas sākuma.”
(2.Pēt.3:4) Jautājums, kas jau toreiz nodarbināja cilvēku prātus,
patiesībā tiek uzdots vēl joprojām. Tas pastāv jau divus tūkstošus gadu.
Kaut vai tāpēc vien mēs varam noprast, cik tas ir nopietns.
Varētu jautāt: vai pasaulē ir kāda cerība, kas cauri gadu simtiem
un tūkstošiem paliktu nemainīga un nesatricināma, neskatoties uz to, ka
laiks paiet bez redzama tās piepildījuma? Vai tāda ir? Jā, tāda ir
cerība par Kristus atnākšanu godībā. Tā paliek šajā pasaulē dzīva, kaut
gan tās piepildīšanos kristieši gaida jau divus tūkstošus gadu. Jājautā,
kā gan kristīgā draudze nav pagurusi, kā nav kritusi bezcerībā vai pat
atteikusies no savām ilgām? Kā gan tā nav pagurusi bez mitas lūgt: “Nāc,
Kungs Jēzu!” Tā to ir spējusi viena iemesla dēļ – šī atnākšana
piepildās jau tagad, katrā Vakarēdiena svinēšanas reizē. Katrā
sakramenta svinēšanas reizē, kas notiek saskaņā ar Kristus iestādījumu,
Viņš ir patiesi klātesošs. Tieši tādēļ ikreiz dziedam: “Lai slavēts, kas nāk Tā Kunga vārdā” Tieši tādēļ jau pirmā gadsimta Vakarēdiena liturģijā tika ietverts dziedājums: “Svēts ir, svēts ir, svēts ir tas Kungs.”
Tieši Vakarēdiens nesaraujami saista kopā visu ticīgo cerības cauri
gadu tūkstošiem. Šī Kristus reālā klātbūtne katrā dievkalpojumā, kur
tiek svinēts sakraments, ir tā, kas liek ticīgajiem nepagurt jau divus
tūkstošus gadu.
Vakarēdiens kā dievkalpojuma pamats
Luteriskā baznīca dievkalpojumu allaž ir uztvērusi nevis kā
cilvēka kalpošanu Dievam (ko gan cilvēks varētu Dievam piedāvāt, kas
Viņam kā visuma valdniekam nepiederētu?), bet gan kā Dieva žēlastības
pilno ienākšanu pie cilvēka un kalpošanu cilvēka labā. Mūsu valodā to
izsaka jau pats vārds: dievkalpojums – Dievs-kalpo-jums. Tieši tāpēc
Vakarēdienam, kā patiesai Kristus klātbūtnei maizē un vīnā, ir
visciešākā saite ar dievkalpojumu – Dieva klātbūtnes baudīšanu. Jau
pirmie kristieši Vakarēdiena svinēšanu (maizes laušanu) ļoti cieši
saistīja ar dievkalpojuma svinēšanu.
Bet tā nav bijis vienmēr. Baznīcas vēsturē ir bijuši laikposmi,
kad Svētā Vakarēdiena loma ir mazināta, un atsevišķās vietās tā tas ir
arī tagad. Process, kuram ir grūti atrast citu nosaukumu kā sakramenta miršana,
aizsākās 18. gadsimtā. Diezgan grūti ir runāt par statistiku [to], kā
tika svinēts Svētais Vakarēdiens, taču var runāt par tā biežumu.
Nepagāja ne ilgs laiks, kad no Svētā Vakarēdiena svinēšanas katrā
dievkalpojumā pārgāja uz reizi vai divām reizēm gadā. Par iemesliem,
kāpēc tā notika, droši vien varētu aizstāvēt ne vienu vien disertāciju,
bet galvenais bija cilvēku domāšanas maiņa, kuru atnesa 18. gadsimts –
tā saucamais apgaismības laikmets. Tieši “apgaismība” ļoti spēcīgi
ietekmēja gan garīdznieku, gan arī pašu ticīgo domāšanu, un viena no
jaunās domāšanas redzamajām izpausmēm bija Svētā Vakarēdiena nozīmes
devalvēšana.
Vēl svarīgs beigu jautājumu – cik bieži saņemams Svētais Vakarēdiens?
Atbildēšu ar Zviedrijas luteriskās baznīcas bīskapa Bo Gīrca
(1905–1998) izteikto domu.
Tas, cik bieži jāsaņem Svētais Vakarēdiens, atkarīgs no cilvēka
izpratnes par sakramentu. Un izpratne parasti ir atkarīga no uzdotā
jautājuma. Ja cilvēks jautā, cik bieži jāiet, tad ir
skaidrs, ka viņš Vakarēdienu uztver kā vienkāršu rituālu, varētu pat
teikt – kā ievelkamu “ķeksīti” savā ticības dzīvē, no kura praktiski
nekas nemainās. Līdz ar to Vakarēdiens ir tikai pienākums, kuru varētu
pildīt pēc iespējas retāk. Nu, cik vien iespējams retāk.
Pavisam citādi ir, ja cilvēks jautā: cik bieži es drīkstu
iet pie Svētā Vakarēdiena? Tādam jautātājam Vakarēdiens ir dzīvības
avots, pie kura viņš gatavs nākt ikreiz, kad vien tas iespējams. Šajā
gadījumā cilvēkam Vakarēdiens nav tikai rituāls vai pienākums, bet gan
pestīšanas, grēku piedošanas un garīgās dzīvības maize. Ja cilvēks
jautā, cik bieži drīkst, tas liecina par vienu – par ilgām pēc Dieva klātbūtnes, ilgām un slāpēm pēc Viņa žēlastības un mīlestības pilnās rokas.
Cik bieži drīkst? Ikreiz, kad pie altāra tu dzirdi vārdus: “Nāciet, viss ir sataisīts!”
Ērgļu draudzes mācītājs Kaspars Eglītis
Izmantotie avoti:
Hermanis Zasse “Svētais Vakarēdiens baznīcas dzīvē”
Normans Neigels “Luters par Svēto Vakarēdienu”
|